23. januar 2008

Tillos, Kos, Kalymnos, Patmos.

Der er nok nogle vikingegener i sejlerfolket eller også er det bare fordi at man bor på en båd og muligheden derfor altid er tilstede, man bliver let lidt rastlös har man været nogle dag på et sted ja så er man nysgerrig for at se hvad der findes på en anden ö. Så næste formiddag hvor solen igen stod höjt højt på himlen sejlede vi ud af bugten, vinden var hård nordlig og vores maver var nok ikke rigtigt forberedt på en hård sejlads derfor valgte vi øen Tillos hvor især hovedbyen er beskrevet i turguiden som helt vidunderlig. Men nu var det efterhånden sent efterår og vi havde altså sat næsen op efter lidt gang i den men her var der altså ikke meget at komme efter. Men vi lejede da en Scooter og fik set et stadig dampende og svovllugtende vulkankrater.
Næste dag sejlede vi videre til Kos da vi sejlede tät på kysten kunne vi se at der stadig trods årstiden var et stort turisttrængsel på strandene. Vi nøjedes med at tage en runde inde i den smukke havn. Vores næste mål var øen Kalimnos igen en ö med sit helt eget særpræg især den lille havfrue som pryder havnefronten og tager imod den besøgende gør et stort indtryk. Byen er smuk med et hektisk restaurant og cafeliv lige det som vi havde set frem til. Nogle dage efter sejlede vi ind i bugten til byen Güllük som ligger meget tæt på lufthavnen hvor vi skulle møde Thomas.
Her mødte vi også Kurt en dansker han fik øje på vores smukke yachtflag og måtte bare hilse på. Kurt havde købt en Cafe og havde bosat sig i byen for fire år siden i hele det tidsrum havde han ikke set en dansk båd i havnen vi var den förste og det skulle naturligvis markeres så det blev sent inden vi igen lå i vore köjer.

Det er dejligt at have sine børn med ombord alt det man savner når man er väk hjemmefra skal indhentes men der er tid nok når man er sammen næsten 24 timer i døgnet. Jeg kan forestille mig at hvis jeg var hjemme så ville det måske blive begrænset til en telefonsamtale eller SMS! Thomas havde medbragt en kæmpeanretning af lækre oste og en smuk klangfuld guitar så der var et godt grundlag til den videre sejlads. Vi valgte öen Patmos som i religiøse kredse regnes for næsten ligeså betydningsfuld som Betlehem. Vi besøgte også den berømte klippehule hvor evangelisten Johannes fik et syn og en åbenbaring. Her kan man se en lille udhuling i bjerget hvor han hvilede sin hånd, den er i dag belagt med sølv. Øverst oppe på bjerget er der opført et meget smukt kloster fyldt med hellige rekvisitter og verdslige rigdomme.
Et par dage efter sejlede vi igen til øen Kalimnos men det hektiske byliv var lidt for meget for min søn som havde flygtet fra en stresset hverdag og derfor havde brug for fred og ro, så vi valgte at sejle derfra allerede næste formiddag.
Vejrudsigten lød denne dag på hård vind til kuling så vi valgte at gå ind i den eksklusive og trygge Marina i Bodrum hvor prisen for en overnatning ligger på 40 euro pr. døgn.Nu var det virkeligt ved at være efterår for første gang måtte vi tage en bluse på om aftenen så efter at havde sagt farvel til Thomas sejlede vi tilbage mod Marmaris hvor Grand Danois igen skal overvintre. Grand Danois er efter sædvanlig forårsklargøring ingen klar til nye togter og oplevelser. Har du lyst til at være med ombord så planlæg din ferie til perioden tidligt forår og sent efterår som er de bedste årstider hvis man vil undgå de helt ekstreme varmegrader i juli august.
Når dette skrives er mine negle ved at være groet ud sårene på den maste hånd er næsten helet og jeg kan igen glæde mig over alle som følger min Odysse! Tak for alle mails og hilsner på hjemmesiden.