23. januar 2008

Mödet i Side


Myrna er min yngste søster, hun har altid haft udlængsel, lige fra teenageårene fløjtede hun omkring i verden, pludselig fik man at vide at hun var bosat i Tyskland, så var hun gift i Sydafrika og man hørte ikke fra hende i flere år. Når hun kom hjem fra en af sine rejser var det ikke ualmindeligt at hun glemte at give familien besked om at hun var kommet hjem. Det kan selvfølgelig skyldes at vi var seks søskende spredt for alle vinde. Men noget tilhørsforhold har hun aldrig følt. Det fortalte hun mig en aften mens vi sad på familiens dejlige terrasse med udsigt til den lokale Moske. Ofte kunne man høre musik og dans i boligerne i området. Jeg fik at vide at man altid fester når de unge skal af sted til militærtjeneste som varer 24 måneder og hvor en del ikke genser familien igen. Der foregår nemlig stadig en krig mellem Kurderne i bjergene men den er meget lidt omtalt i medierne. En anden årsag til festen kan naturligvis være den at soldaten får udleveret et kort med to klip. Det kan benyttes til to besøg på et af de statsstyrede bordeller!
Myrna pegede en dag over på den lokale kirkegård og fortalte at der skulle hun begraves når tiden var inde. Selv har jeg det på den måde at min rejse først er slut når jeg kommer hjem igen. Tanken om at skulle begraves i et fjernt land (Sverige er et fjernt land) giver mig gåsehud, jeg ved godt at det er irrationelt men sådan er det!
Vi havde nogle herlige intensive dage sammen. Hele hendes familie og venner var med ude og sejle flere af dem havde aldrig været på en sejlbåd før. Vejret var fantastisk men især kvinderne led forfærdeligt af søsyge. Aldrig har jeg tømt så mange spande med bræk!
Inden jeg sagde farvel, forærede jeg mine gamle guitarer til min søsters børn. Skolen havde tilbudt at de kunne vælge at spille fløjte eller guitar. Men valgte de guitar skulle de selv bringe en med, og de hadede at spille fløjte...
En sen eftermiddag forberedte jeg igen min solosejlads tilbage mod Marmaris. Desværre tiltog vinden til hård modvind, og sejladsen over bugten tog derfor hele natten men ved daggry kunne jeg endelig skimte marinaen i Finike hvor jeg fik tanket diesel og sovet lidt. Gudskelov for selvstyrer og en velfungerende motor!

Ingen kommentarer: